Projekt przewiduje:

Studyjne nagranie materiału dźwiękowego (wokalno-instrumentalnego) niskonakładową edycja płyty CD zawierającej autorskie utwory- muzyczne impresje inspirowane muzyką ludową z regionu Województwa Śląskiego. Utwory w założeniu mają nawiązywać jednak dialog z elementami muzyki etnicznej innych obszarów kulturowych świata i szeroko rozumianą muzyką współczesną.

CEL GŁÓWNY

Projekt w zamyśle autora jest inspiracją dla młodego pokolenia Ślązaków do poznawania dziedzictwa kulturowego regionu, jest próbą rozbudzania w młodych ludziach zainteresowania poszukiwaniem swojej tożsamości kulturowej oraz szacunku i zrozumienia dorobku przodków poprzez żywy, aktywny kontakt z muzyką ludową.
Projekt:
  • nie ma być odpowiedzią na pytanie: jak naprawdę dawniej brzmiała śląska muzyka ludowa?
  • ma być prowokacją do zadawania sobie takiego pytania po wysłuchaniu eksperymentalnych, eklektycznych w sensie historycznym i gatunkowym pomysłów
  • nie ma być dokumentem ale zaproszeniem do poszukiwań
  • ma budzić wątpliwości co do tego czy słuchane dźwięki rzeczywiście i w jakim stopniu mają śląską genealogię a tym samym rozbudzać postawę badawczą wobec korzeni muzyki naszego regionu
  • ma wreszcie stymulować u młodych odbiorców postawę poszanowania dla korzeni nie tylko własnych ale także innych znaczne bardziej odległych kulturowo społeczeństw

CELE POŚREDNIE

- stworzenie szansy prezentacji talentów i możliwości nie tylko na drodze konkursowej rywalizacji, ale także kreatywnej, dobrowolnie podjętej, integrującej różne środowiska współpracy,
- stworzenie możliwości wzajemnego poznawania się i wymiany doświadczeń różnych środowisk młodzieżowych oraz budowanie nowych więzi,
- inspirowanie do podjęcia dialogu z wielopokoleniową spuścizną kulturową,
- współpraca wykraczająca ponad podział na szkoły, dzielnice, miasta itd. i stworzenie bazy danych osób zainteresowanych realizacją podobnych przedsięwzięć,
- stworzenie szansy prezentacji talentów i możliwości nie tylko na drodze konkursowej rywalizacji, ale także kreatywnej, integrującej różne środowiska,
- stworzenie młodym artystom szansy na współtworzenie profesjonalnie realizowanej fonograficznej publikacji,
- uwrażliwienie na twórcze wykorzystanie różnic potencjałów uczestników wynikających z różnych doświadczeń młodych ludzi w mikroskali zespołu jako przykład budowanie otwartej, konstruktywnej postawy wobec innych,
- zebranie grupy młodzieży tworzącej zespół, który zaprezentuje nagrany materiał na XII Festiwalu Folkowym Polskiego Radia "NOWA TRADYCJA" w konkursie na najciekawszą płytę roku z muzyką folkową, etniczną, world music wykonywaną przez artystów działających w Polsce, a wydaną w 2008 roku.


REALIZACJA

Kto będzie realizował?
kompozycje, aranżacje impresji wokalno instrumentalnych - Rafał Białas
realizacja nagrań, mix i mastering - Marek Malaka, Rafał Białas

Z kim będzie realizowany? - uczestnicy:
wokaliści i instrumentaliści to młodzież chorzowskich, katowickich szkół średnich i gimnazjalnych (niektóre z tych osób już realizowały moje projekty)

Gdzie będzie realizowany?
w pomieszczeniach MDK BATORY i LO 3 im. S. Batorego w Chorzowie z którymi stale współpracuję


PRZEBIEG REALIZACJI

CZĘŚĆ I (przygotowanie)
  • Konsultacje ze znawcami muzycznego folkloru Śląska
  • Konsultacje i ustalenia realizacyjne z Panem Marcinem Pospieszalskim (będą miały charakter permanentny)
  • Poszukiwanie motywów muzycznych i brzmień stanowiących atrakcyjną inspirację
  • Działania agitacyjne mające zainteresować realizacją muzykującą młodzież Chorzowa i okolic oraz pozyskać osoby chętne do współpracy
    (ogłoszenia w szkołach, domach kultury, na szkolnych stronach internetowych)
    (nawiązanie kontaktu z osobami, z którymi już współpracowałem podczas realizacji poprzednich projektów)
  • - stworzenie grupy wokalnej i instrumentalnej,
    - powołanie grupy zajmującej się wizualną stroną projektu (okładka płyty: foto, grafika, strona WWW).
  • Podpisanie kontraktu lojalnościowego z uczestnikami i rodzicami uczestników (deklaracja aktywnego uczestnictwa w projekcie w ustalonych obustronnie terminach)
  • Twórcze działania kompozytorskie i aranżacyjne (cały czas realizacji)
  • - tworzenie zapisu nutowego
    - nagrywanie wersji elektronicznej w programie sekwencyjnym
    (przygotowanie materiału dźwiękowego ok.30 min -wersja wstępna - zapis nutowy lub wersja audio do zaprezentowania instrumentalistom i wokalistom w terminie nieprzekraczającym okresu 12 tygodni).
CZĘŚĆ II
  • Intensywne próby zespołów wokalnego i instrumentalnego w lokalach udostępnionych
    -zgodnie z zawartym wcześniej kontraktem
    - pierwsze próby powinny rozpocząć się jeszcze w połowie czerwca
    - w okresie wakacyjnym planuję trzygodzinne próby cztery a nawet pięć razy w tygodniu tak, by w miesiącu lipcu opanować cały materiał do nagrania.
  • Próby realizowane będą w okresie wstępnym osobno z grupą wokalną i osobno z instrumentalistami do momentu opanowania partii w sposób dostatecznie dobry by móc połączyć siły.
  • Efekt finalny, czyli zgrany studyjnie materiał dźwiękowy w ostatecznej formie opublikowany na stronie WWW oraz przygotowanie gotowego materiału audio na demonstracyjnej płycie CD wraz z okładką zawierającą szczegóły projektu przewiduje na dzień 30 sierpnia 2008 roku.
    Ilość egzemplarzy: min. 100szt.
    Czas materiału zawartego na płycie CD: 30min.
Źródła w oparciu, o które będzie powstawał materiał:
  • Konsultacje, co do estetyki i treści z promotorem i głównym inspiratorem pomysłu Marcinem Pospieszalskim, który pozytywnie zaopiniował projekt "SILESIA SONO - źródła - inspiracje - mosty - nowe drogi" oraz mój dotychczasowy dorobek
  • Konsultacje z znawcami folkloru muzycznego Uniwersytetu Śląskiego m.in. prof. dr hab. Haliną Rusek Dziekanem Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji promotorem mojej pracy magisterskiej "XX lecie Rawa Blues Festiwal", prof. dr hab. Alojzym Kopoczkiem
  • e-konsultacje z znawcami folkloru muzycznego twórcami audycji radiowej dwójki "Źródła" - P. Kędziorkiem, Anną Szewczuk-Czech, Wojciechem Ossowskim, Marią Baliszewską
    "Cztery struny świata"- Piotr Matwiejczuk
  • Konsultacje z znawcami folkloru muzycznego red. Marią Baliszewską i red. Elżbietą Strzelecką
  • Korzystanie ze zbiorów nagrań:
    -Uniwersytetu Śląskiego
    -Akademii Muzycznej w Katowicach
  • Korzystanie z ogólnodostępnych publikacji takich jak np.: cd "Muzyka źródeł- Śląsk" płyta autorstwa red. Marii Baliszewskiej i red. Elżbiety Strzeleckiej na której to autorki pragnęły ukazać między innymi tańce charakterystyczne dla Śląska: mietlorz, szmaciarz, szewiec i gąsior a także specyfikę śląską jaką są kapele dęte składające się często z trąbek, klarnetów, tub, kornetów i tenorów.